העתיד של לשתות ולנהוג: איך יראו הרגלי השתייה שלנו ביום שנעבור למכוניות אוטונומיות?

 
 

אחת הסוגיות הכי כאובות הנוגעות לצריכת אלכוהול היא ההשפעה השלילית של אלכוהול בזמן נהיגה. האלכוהול מלווה אותנו, בני האדם, לפחות במהלך 13,000 השנים האחרונות. המכונית נכנסה לחיינו לפני 130 שנים בלבד. במונחים של זמן היסטורי זה בערך אתמול. למרות התקופה הקצרה אפשר לסכם בעדינות שלא מדובר בסיפור אהבה.

 

 בסופו של יום אלכוהול הוא חומר פסיכו אקטיבי שמשפיע על תפיסת המרחב, מהירות התגובה וגם מייצר מצג של ביטחון עצמי שבכביש עלול להתגלות כקטלני. לא מדובר במשהו תיאורטי. כבר לפחות חמישה עשורים שהקשר בין נהיגה תחת השפעה של אלכוהול לתאונות דרכים מובהק באופן סטטיסטי והוא כבר גבה מיליוני הרוגים. לכן, גם כמה עשורים שנהיגה בשכרות היא עבירה חמורה בעיני מרבית המחוקקים בעולם ולמעשה, כמות האלכוהול שאחריה נהיגה מוגדרת כ'נהיגה בשכרות' מתעדכנת ויורדת ולמעשה בעיני המחוקק הישראלי לפעמים די בכוסית אחת בשביל לבסס מצב של 'נהיגה בשכרות' על פי החוק.

מה היא 'נסיעה אוטונומית'?

בעשור האחרון חלק מיצרני הרכב מקדמים תפיסה שנקראת 'נהיגה אוטונומית'. כלומר, מכוניות שיודעות לנהוג את עצמן ולהגיע בבטחה מנקודה אחת לשנייה. חשוב לומר שמדובר בתהליך אבולוציוני שאת ניצניו אפשר למצוא כבר במערכות ה-Cruise Control  שהיו נהוגות החל משנות השישים. לאט, לאט הצטברו יותר טכנולוגיות שיודעות לבצע פעולות אוטומטיות במהלך נהיגה, כמו ה-ABS (מערכת שמונעת החלקת גלגלים), מערכות ניווט, חיישנים שמזהים סטייה מנתיב או בולמים אוטומטית כאשר יש סכנת פגיעה בהולך רגל/רכב/ עצם. למה אנחנו מספרים על לכם על כל זה? ובכן, כבר היום יש מכוניות, למשל דגמי הטסלה החדשים, שמצוידות במערכות שמספקות חוויית נהיגה אוטונומית, במסגרתה יכול הנהג להכניס למערכת הניווט יעד והרכב ייקח אותו לשם. בלי שהוא אפילו נדרש לגעת ברכב. זה באמת עובד. כלומר, בערך. קחו למשל את סטיבן הנדריקסון מקליפורניה שכל כך התלהב מהפיצ'רים האוטונומיים של הטסלה 3 החדשה שלו, שהוא החל לתעד את עצמו בערוץ יו טיוב בזמן נהיגה. בעצם, המונח 'נהיגה' לא ממש תאם להתנהגות של הנדריקסון על הכביש, בזמן שהטסלה הנאמנה לקחה אותו לעבודה כל בוקר, הנדריקסון עסק בהשלמת שעות שינה, צפייה בווידאו או ציוץ בטוויטר. אחרי הכול בשביל מה יש לו טסלה 3 חכמה שיודעת לנהוג עבורו. הרציונל ברור, בשונה מבני אדם שמועדים לטעות, אלגוריתמים חסינים מטעויות. זה עבד להנדריקסון לא רע, עד שהגיע החמישי למאי 2021 והטסלה שלו התנגשה חזיתית במשאית והרגה אותו במקום. 

המחוקק עוד לא שם

הבעיה, אותה סטיבן הנדריקסון לא הספיק לגלות, שגם המכוניות שמספקות חוויית נהיגה אוטונומית, הן לא באמת מכוניות אוטונומיות. הן מאוד קרובות לזה, אבל המקרה של הנדריקסון מוכיח (ושל עוד מאות תאונות דרכים שהתרחשו בשנה האחרונות בזמן "נהיגה אוטונומית"), שהן לא קרובות מספיק – ועדיין יש תרחישים בכביש שגם המכונית הכי חכמה בעולם לא יודעת להתמודד איתם ודרושה התערבות מידית של הנהג. אגב, כל היצרניות של רכבים 'אוטונומיים' מדגישות את הנקודה הזו. נהיגה אוטונומית אמורה להפוך את חוויית הנהיגה ליותר נוחה, נינוחה ובטוחה עבור הנהג – היא לא אמורה לשחרר אותו מאחריות. ברגע שהאחריות נמצאת עדיין בידי הנהג, ברור שלפחות לעת עתה, לא מומלץ לשתות לפני שנכנסים לרכב, גם אם באופן תיאורטי (ועל פי רוב גם מעשי) אתם לא אמורים לעשות כלום במהלך הנסיעה. קל וחומר, שגם המחוקקים בכל העולם מתייחסים אל נהיגה בהשפעת אלכוהול כאל עבירה חמורה גם כאשר הנהג יושב במכונית אוטומטית. המלצה שלנו, גם אם יש לכם מכונית סופר חכמה. אל תשתו אלכוהול לפני שאתם מתיישבים בכיסא הנהג.

אזהרה: צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות